مقالات واراء

حمدين وشتله والرئيس المدنى

احجز مساحتك الاعلانية
بقلم \هاني رشاد
ممكن يا استاذ حمدين مشتاق تفهمني يعني ايه رئيس مدني وتفهمني بالمره كده علي الماشي يعني ايه انك ناصري وعاوز رئيس مدني وده علي اساس ان عبد الناصر كان دكتور في التأمين الصحي طبعا يا حمدين انت معروف جدا انك كل شئ والعكس يعني ومعرف طبعا انك هتموت وتبقي رئيس.
بس سيبك من رئيس مدني ديه هو العسكري يا استاذ مشتاق لما بيستقيل من العسكريه بيفضل برده عسكري يعني كده تقريبا اكثر من 80% من رجال مصر عسكرين لان معظم الشعب دخل الجيش يبقي عسكري وبلاش اي حد منهم يترشح ونسيبك انت بس
تترشح والشله بتاعتك طبعا اللي كانوا عشمانين في منصب لما الرئيس عبد الفتاح السيسي
تولي رئاسه البلاد وكانوا بيأيدوا بس مفيش منصب ولا يحزنون يبقي في هذه الحاله يطالبون برئيس مدني علي اساس انك منك له لما انتخبتوا السيسي كنتم سكاره ونسيته انه كان وزير الدفاع ولا حد اجبركم علي انتخابه.
طيب هو الرئيس سواء كان مدني او ذو خلفيه عسكريه مش بيبقي القائد الاعلي للقوات المسلحه يبقي يا اخي الرئيس ذو الخلفيه العسكريه اولي والشئ الاهم من كل ده هو اختيار الرئيس مش برده اختيار شعب حتي يا سيدي لو كان زي ما بتقولوا انه عسكري هو مش من حق الشعب اختيار رئيسه مش ديه برده الديمقراطيه ولا ايه.
وبصراحه كده انت مش مكسوف من نفسك انت خسرت الانتخابات مش امام الرئيس السيسي بس انت خسرت من الاصوات الباطله يعني انت من الاخر اخر واحد يتكلم.
انت مع رجال مبارك لما كان في الحكم وبقيت مع الاخوان لم بقوا في الحكم وعندي مليون دليل بالصور وبالفيديو علي كل كلمه كتبتها يا حمدين انت ممكن تتحالف مع الشيطان علشان تبقي رئيس طيب يا ريت تشتغل اي شغلانه وما تبقاش عاطل زي النشطاء كده وبعدين ادخل الانتخابات وشوف الناس هتختار مين حتي تعرف حجمكم عن الناس لتاني مره ومن الاخر وانا اوعدك عمرك ما هتكون رئيس لمصر ابدا والايام بينا
ولا عزاء لكل مشتاق وصاحب مصلحه
صورة ‏‎Hany Rashad‎‏.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى