الأدب و الأدباء

على مائدة كاتب

على_مائدة_كاتب

حاورتها: حنان_الشيمي
كتبت يوميات الجن العاشق
وشاركت في كتابة أقلام
وسقط القناع
50قصة وقصة.
خارج إطار المألوف
حروف

ونشرت اليكتروني في الصحبة نيوز والفكر الحر وروزاليوسف
الكاتبة هناء مطر
بداية
_كيف كانت بدايتك مع الكتابة؟

بسم الله الرحمن الرحيم أولا بشكر حضرتك على اللقاء ده
ثانيا بدأت كتابة بعد وفاة والدتي رحمة الله عليها
بدأت بكتابة جمل بسيطة وخواطر نثرية وبدأت أتعلم أكتر من خلال القراءة والمناقشات مع الزملاء والنقاد في الوسط الأدبي وبعتبر نفسي لسة في بداية المشوار

_وهل واجهتِ أيَّة صعوبات في بداية مشوارك في الكتابة؛ سواءً من الأسرة أو المجتمع؟

بداية كده واجهت صعوبة مع نفسي أولا لأن موضوع الكتابة كان غريب عني لأن اكتشفته مؤخرا من 8سنين مثلا وبدأت انشر بإسم مستعار
كنت عاوزة اثق أكتر في قلمي وأني فعلا بعرف أكتب ولو جملة واحدة بس تكون لها أثر في نفوس الناس
كنت خايفة وعاوزة اثبت قدمي في الكتابة وأعرف بعد كده أهلي والناس وبالفعل بعد كذا سنة عرفت أهلي وأصحابي والناس وقابلوا ده باستغراب لأني كنت بعيدة تماما عن موضوع الكتابة و بعد كده فرحوا الحمد لله

_وما هي قراءتكِ للمشهد الثقافي في الوطن العربي اليوم؟

أن شاء الله خير وشايفة في مؤشرات كويسة من بعض النقاد والمثقفين والكُتاب بتبشر بخير وخروج عن إطار ونمطية موجودين داخلهم من فترة كبيرة

_يُقال إنَّ سبب الاهتمام بروايات النساء في السنوات الأخيرة هو بسبب تطرقها إلى القضايا المسكوت عنها، خاصة التي تتعلق بالمرأة.. فما رأيكِ في ذلك؟

أعتقد المرأة مازالت مظلومة لأنها مش واخدة حرية التعبير كاملة ولسة مقيدة بالمجتمع ونظرته لو تطرقت لقضايا مهمة بالفعل ولأن لسة في ربط بين شخصية الكاتب وبطل الرواية فالمرأة مازالت في خوف وحيرة بين التحرر في الكتابة تحرر كامل رغم أن الاغلبية بيطالبها بده وانتقادها هي شخصيا و اتهامها بالتخلي عن حياءها

_ما رأيكِ في الرواية العربية؟ وهل تعتقدين أنها وصلت إلى العالمية؟

مؤخرا ظهر كُتاب كويسين جدا جدا ويهمهم أن الرواية العربية تصل للعالمية وأن شاء الله أعتقد خلال السنوات القادمة أعتقد هيخرج نجيب محفوظ تاني ويحصل على جائزة نوبل أن شاء الله

_وما هي أبرز المعوِّقات التي تواجه الكتابة الإبداعية اليوم، خاصة في ظل الانشغال بهموم الحياة اليومية؟

أكبر معوق هو تقييد الفكر والخوف
دايما بنقول فكر برة الصندوق برة البرواز اللي حاشر نفسك فيه وأطلق العنان لفكرك وحرره من أي خوف
الخوف بيموت الفكر وبيموت الإنسان وبيقتل الحياة عموما

_وهل هناك كتبٌ معيَّنة أَسَرَتكِ أكثر من غيرها، خاصة في المجال الأدبي؟

الحمد لله بحاول أقرأ أكبر قدر ممكن ومش بحدد كتب معينة مادام قلت هتعلم يبقى أتعلم من الكل
تعلم شيء من كل شيء بس بحب جدا كتب دكتور مصطفى محمود وانيس منصور

_وما موقفكِ من النقد في المشهد الثقافي؟ وهل تتقبلين النقد؟

النقد لو بناء طبعا بيفيد الكاتب مادام مش نقد لشخصه هو شخصيا وعن نفسي بحب النقد لأن بتعلم من خلاله جدا ودايما بقول انتقدوني

ظهرت مؤخرا مجموعات مهتمة بالنقد والأدب ويهمها العمل الأدبي بالفعل بعيدا عن شخصية الكاتب ولجؤا لفكرة نشر العمل بدون اسم الكاتب حتى يكون نقد موضوعي دون تحيز أو تدخل حسابات شخصية في النقد

_لمن تقرأ هناء مطر ؟
للكل بصراحة عشان أتعلم من الكل
بس بحب دكتور مصطفى محمود وانيس منصور

_هل هناك طقوس معينة للكتابة في حياة هناء مطر؟

مفيش طقوس معينة ولا حاجة عادي جدا وقت ما أحس بفكرة عاوزة أكتبها بكتبها بس أحب يكون في هدوء وبس

_ما هو جديدك للقراء؟
بإذن الله يارب بحضر كتاب إليكتروني مع موقع الفكر الحر وربنا ييسر يارب على العيد كده أن شاء الله

ختاما كلمة توجيهها إلى جمهورك ومتابعينك ؟

الحمد لله على نعمة وجودكم وأكتر حاجة بتفرحني جدا أن كلماتي توصل للقلب والعقل

الكاتب الجيد هو من يجعل القارئ يسأل نفسه كيف عرف ذلك عني؟!

بفرح جدا لما شخص يكتب كلمة عبرتي عني أو قلتي كلام كان نفسي أقوله بس مش عارف دي أكتر حاجة تفرح أي شخص بيكتب

أتمنى أني أكون عند حسن ظن الجميع يارب
الحمد لله وربنا يحسن ختامنا يارب وهو راضي عنا ويسترنا دنيا وآخرة يارب

كل الشكر والتقدير للكاتبة هناء مطر والى لقاء قريب مع كاتب آخر

دمتم في أمان الله.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى