أهم الاخباراسليدرالرياضةالرياضة المحلية

الدراويش والحلم والحمل الكبير

كتبها لكم .. محمد جمال

بدأت مباراة الاسماعيلي والاتحاد السكندري بضغط ليس بخطورة من قبل فريق الاتحاد علي منتصف ملعب الاسماعيلي حتي بدأت الاندية في المباراة بدءا من الدقيقة الثلاثون من شوط المباراة الاول لينتهي الشوط الاول بالتعادل السلبي بين الفريقين …


وأثناء الاستراحة القصيرة بين الشوطين تحدثت مع البعض من مشجعي السامبا المصرية ممن كانوا يشاهدون المباراة في تعصب وترقب شديد ، فقمت بطرح بعض الاسئلة ..
إذا انتهت المباراة بهذه النتيجة، وقبل ان اكمل سؤالي قاطعني احدهم ..
– ماينفعش الماتش ينتهي تعادل .
– ليه ؟
– اللعيبة عارفة اننا فارقين عن المركز التاني ( الأهلي ) بنقطة واحدة وده ممكن في اي لحظة نلاقي نفسنا بقينا مركز تاني من بعد ما كنا متصدرين جدول الدوري .

– يعني الاسماعيلي مطلوب منه الفوز حتي يبتعد فرق النقاط بينه وبين الاهلي ؟
– اكيد طبعا ومش بس كدة لازم اللاعيبة تقدم كل ماتش كأنه اخر ماتش مش شرط عشان فرق النقاط ، علشان الكيان وعشان يسعدوا جمهور الاسماعيلي .

– الاسماعيلي عنده مباراة مع المقاولين يليها مباراة مع النادي الاهلي يوم 30 ، هل الاسماعيلي يستطيع تخطي النادي الاهلي والفوز عليه ؟
– اكيد يقدر ، الاسماعيلي حاليا ليه شكل وكيان غير اللي اتعودنا عليه خلال السنين السابقة وانما التوفيق من عند الله .
..
بدأ شوط المباراة الثاني وسط ضغط قوي من لاعبي النادي الإسماعيلي علي مرمي الاتحاد زعيم الثغر ويصاحبها هجمات مرتدة ضعيفة من قبل المنافس ولكن دون جدوى .

حتي ينتهي اللقاء بالتعادل السلبي بين الفريقين حيث يرتفع رصيد نقاط النادي الإسماعيلي الي 41 نقطة ويليه النادي الاهلي بفارق نقطتين برصيد 39 نقطة .

رئيس النحرير

المشرف العام على موقع العالم الحر
زر الذهاب إلى الأعلى