أخبار عاجلةأخبار مصراسليدر

دكتورة تنقذ طفل رضيع من الموت داخل قطار أسيوط

كتب – إبراهيم خليل إبراهيم

الدكتورة وسام رمزي استقلت القطار الأسباني رقم 935 من محطة أسيوط متجهة إلى الإسكندرية وبعد تحرك القطار من المحطة فجأه كمساري القطار وقبل محطة طنطا صرخ : فيه دكتور هنا يا جماعة ؟؟ حالة تعبانة ومحتاجين مساعدة .
الدكتورة وسام رمزي نهضت بسرعة من مقعدها عشان تشوف فيه إيه .. لقت طفل عمره تقريبآ سنة ونص بيموت ومغمى عليه في حضن أمه المنهارة من العياط
.. بسرعة الدكتورة وسام عملت جلسة تنفس صناعى للطفل والإسعافات الأولية لغاية ما رجع يتنفس بصورة طبيعية بس لسه مغمى عليه .. مفكرتش كتير عشان عارفة إن الولد في حالة خطرة .. وأخدت القرار ” لازم توقف القطار حالآ .
الدكتورة وسام رمزي طلبت من رئيس القطار أن يوقف القطار وطلب الإسعاف .. الواد بيموت .. وفعلآ طلب من السواق عديم الإنسانية في اللاسلكي .. لكن السواق رفض وقال : مينفعش أقف غير في طنطا ..
الدكتوره بعلو صوتها .. لسه فاضل ساعة هيكون الولد مات ..
الدكتوره وسام بإصرار عجيب أصرت إن القطار يقف وقدام إصرارها وتمسكها بموقفها قام رئيس القطار متصل بناظر أقرب محطة .. بنها ..عشان يجبر السواق يأن وقف القطار .
القطار وقف في بنها … وكان في إنتظار الطفل وأمه والدكتورة وسام سيارة إسعاف مجهزة ومعاها سيارى شرطة جايه تسهل الطريق كمان للطفل عشان يوصل المستشفى بسرعة .. وفي مستشفى أطفال بنها إتكتب للولد عمر جديد ورجعت الإبتسامة لأمه وللدكتورة وسام.
تحية إلى الدكتورة وسام رمزي ورئيس القطار والأسعاف والشرطة ولعنة الله على سائق القطار .
نطالب بتكريم الدكتورة ورئيس القطار والأسعاف والشرطة .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى